۱۵۰ دقیقه‌ تلاش آتش نشانان برای نجات دو جوان کارتن خواب از سیلاب کال خیام + عکس شهردار مشهد: ۶ هزار نیروی خدمات شهری مشغول فعالیت هستند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم رفع ۴۰ مورد آب‌گرفتگی درپی بارش‌های اخیر در مشهد + فیلم (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهدالرضا(ع) در تدارک ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت | اجرای بیش از ۳۰ برنامه ویژه برای دهه کرامت در مشهد + فیلم اعلام ویژه‌برنامه‌های دهه ادب و حماسه | همایش علمی «حکیم توس» در مشهد برگزار می‌شود آغاز جشن‌های دهه کرامت در مشهد | مدیریت شهری با فضاآرایی شهری به استقبال این دهه می‌رود بوستان‌های وکیل‌آباد و چهل‌بازه مشهد تعطیل شدند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال قانون ۳ هزار و ۲۵۵ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۸۴ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آماده‌باش تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان و مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی تا ۴۸ ساعت (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار فرماندار مشهد به دستگاه‌های خدمات‌رسان برای آمادگی مقابله با طوفان و بارش باران شدید (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار بارش سنگین و‌ پرحجم طی پنجشنبه در خراسان رضوی و مشهد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آماده‌باش کامل مدیریت شهری در پی هشدار سطح نارنجی هواشناسی در مشهد آب تمام نقاط مشهد حد قابل شرب دارد برگزاری نخستین رویداد نوآوری‌های اجتماعی آب شهری در مشهد  از تماس‌های عجیب و غریب با سامانه تلفنی آتش نشانی مشهد تا بیش از ۱۷ هزار تماس مزاحمی در ۲ هفته شکستن رکورد تولید آسفالت با تولید ۳۲ هزار تن در مشهد پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی بخش سازه‌ای ایستگاه‌های فاز اول خط‌سه مترو مشهد ویژه‌برنامه‌های خیابان «در مسیر بهشت» هم‌زمان با میلاد امام‌رضا(ع) شهروند خبرنگار | گلایه شهروندان از مشکلات بعضی از دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد
سرخط خبرها

بهره‌برداری از چهارراه شهید کاشانی، به زودی | ۳۰ میلیارد تومان هزینه پروژه

  • کد خبر: ۲۱۳۸۳۹
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
بهره‌برداری از چهارراه شهید کاشانی، به زودی | ۳۰ میلیارد تومان هزینه پروژه
با اتمام ساخت این چهارراه ۵ مزیت به منطقه افزوده می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز از زمان آغاز طرح سامان‌دهی بافت فرسوده عامل تا امروز نزدیک به دو دهه می‌گذرد و در این سال‌ها بلاتکلیفی و اجرا نشدن پروژه‌های ریز و درشتی که از ابتدا برای این محدوده طراحی شده بود، تنها عایدی مردم محله عامل از این پروژه سامان‌دهی بود. اما در یکی دو سال اخیر ورق در بافت عامل به نفع شهر و مردم عوض شد و از یک طرف با مصوبات شورای شهر مشهد اوراق مشارکت زیادی برای تحرک در این بافت منتشر شد و از طرف دیگر پروژه‌هایی که سال‌ها بلاتکلیف مانده بودند، تعیین تکلیف شدند.

در گام اول دو پروژه مشارکتی «ترمه» و «حریر» جان گرفتند و ساخت‌وسازشان سرعت گرفت. وضعیت تملک‌های باقی‌مانده در این بافت فرسوده نیز مشخص شد و حالا در گام دوم، پروژه سال‌ها بلاتکلیف مانده ساخت چهارراه شهید کاشانی سرانجام به ثمر رسید و زیر بار ترافیک رفت و کلنگ اولین پروژه سرمایه‌گذاری بافت عامل هم به زمین خورد.

تغییر در نقشه بهسازی بافت عامل

مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا از تغییر نقشه راه بهسازی بافت فرسوده عامل در یک سال‌ونیم اخیر خبر داد و ایجاد ارزش‌آفرینی برای زندگی مردم و پروژه‌هایی را که شهرداری در این بافت تعریف کرده، دو راهبرد جدید برای بهسازی این بافت اعلام کرد.

محمود عبدا... زاده افزود: در یک سال‌ونیم گذشته نقشه راه جدیدی برای بهسازی بافت فرسوده عامل ترسیم کردیم که ارزش آفرینی برای زندگی مردم ساکن این بافت و پروژه‌های اقتصادی که مدیریت شهری پیش از این تعریف کرده بود، مهم‌ترین ویژگی این نقشه راه جدید بود.

وی با بیان اینکه بازگشایی و ساخت چهارراه شهید کاشانی به عنوان یکی از پروژه‌های بلاتکلیف عامل براساس همین راهبرد جدید اجرایی شد، تأکید کرد: بازگشایی تقاطع شهید کاشانی جزو پروژه‌هایی بود که از مدت‌ها پیش باید در بافت عامل اجرایی می‌شد و حتی بخشی از تملک‌های آن هم در سال‌های گذشته انجام شده بود، اما پروژه متوقف مانده بود.

در همان سال‌ها چهارده پلاک در مساحتی حدود ۲ هزار مترمربع تملک شده بود که به قیمت امروز تقریبا ۱۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری هزینه داشت، اما پروژه‌ای اجرا نشده بود، درحالی که تعیین تکلیف سه راه کاشانی و تبدیل آن به تقاطع برای کاهش بار ترافیک دو چهارراه عامل و آیت‌ا... عبادی و تغییر چهره این قسمت از بافت عامل از درخواست‌های پرتکرار مردم بود.

هزینه ۳۰ میلیاردتومانی برای تبدیل به چهارراه

وی با اشاره به هزینه‌کرد ۳۰ میلیاردتومانی شهرداری برای این پروژه ادامه داد: کلنگ پروژه ۱۷ شهریورماه به زمین زده شد و اصلا پروژه پیچیده‌ای نبود، برخی چالش‌های مالی و رفع معارض‌ها کمی فرایند کار را کند کرد و باعث شد تا ساخت این تقاطع پنج ماه زمان ببرد. نزدیک به دو ماه منتظر شرکت‌های خدماتی بودیم که معارضات را رفع کنند؛ به عنوان نمونه ۳۷ معارض برقی در مسیر بود که باید رفع می‌شد و در کنار آن‌ها چند پلاک دیگر هم باید تملک می‌شد. تقریبا بعد از رفع این معارض‌ها، بین یک ماه تا یک ماه و نیم کار ساخت تقاطع بیشتر زمان نبرد.

پیاده‌روسازی گسترده در مسیر

عبدا... زاده ادامه داد: علاوه بر ساخت تقاطع شهید کاشانی و خروج این پروژه از بن‌بست و بلاتکلیفی، پیاده‌روسازی‌های گسترده‌ای هم انجام دادیم که به تغییر چهره این بافت منجر شد و از آنجایی که بخشی از خیابان حرعاملی یکی از مسیر‌های زیارت محسوب می‌شود، تلاش کردیم تا مسیری ایمن و آرامش‌بخش برای زائران و مجاوران ایجاد کنیم.

پیش از اجرای این پروژه، بسیاری از مردم محله عامل نگران تخریب و قطع شدن درختان قدیمی در مسیر این چهارراه بودند، نگرانی که مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد آن را کاملا به حق دانست و از تغییر نقشه پروژه برای جلوگیری از این اتفاق صحبت کرد و توضیح داد: در طرح قبلی پروژه، باید حدود ۲۸۰ درخت را قطع می‌کردیم که با یک تغییر در نقشه اجرا، این قطاعی تبدیل به روتبال شد و هفتاد درختِ در مسیر پروژه روتبال شدند و تعداد دیگری از درخت‌ها هم در طرح تثبیت و تبدیل به فضای سبز شدند و باقی ماندند، مثل درخت توت بسیار قدیمی سه‌راه کاشانی که در وسط میدان قرار داشت. ما تنها درخت‌هایی را با مجوز کمیسیون ماده ۷ قطع کردیم که سرمای زمستان سال گذشته آن‌ها را کاملا از بین برده بود.

کاهش ترافیک در ۲ چهارراه

عبدا... زاده در ادامه گفت: ساخت چهارراه شهید کاشانی با دو هدف انجام شد، یکی کاهش بار ترافیک دو چهارراه عامل و آیت‌ا... عبادی و دیگری ارزش‌آفرینی برای بافت فرسوده عامل. مدیریت شهری چیزی نزدیک به ۳ هکتار زمین تملک شده در عامل دارد که باید روی آن‌ها پروژه سرمایه‌گذاری اجرا کند و از طرف دیگر مردم هنوز در این بافت زندگی می‌کنند و باید این فضا برای آن‌ها قابل استفاده شود؛ اجرای چنین پروژه‌هایی به پویایی محله و جذب سرمایه‌گذار بسیار کمک می‌کند.

افزایش ۳ هزار متری فضای سبز شهری

اما هم‌زمان با اجرایی شدن پروژه چهارراه شهید کاشانی بعد از چند سال بلاتکلیفی، راه برای تعریف و اجرا شدن چند پروژه پیشران توسعه دیگر در بافت فرسوده عامل باز شد. پروژه‌هایی که سیدمهدی سادات، مدیر بافت فرسوده عامل، درباره آن‌ها این‌طور توضیح داد: با اجرای تقاطع شهید کاشانی، راه برای اجرای پروژه‌های متعددی در این بافت باز شد که یکی از آن‌ها یک پروژه خدماتی با کاربری فرهنگی، ورزشی، خدماتی، مسجد و... است که مطالعات آن شروع شده است و به زودی به اتمام می‌رسد. این یک بهره بسیار خوب شهری است که با اجرای آن نزدیک به ۳ هزار مترمربع فضای سبز برای بافت عامل ساخته خواهد شد.

وی در ادامه افزود: پروژه‌های پیشران توسعه زیادی در بافت فرسوده عامل تعریف و اوضاع را برای حضور سرمایه‌گذاران در این بافت فراهم کرده‌ایم که اکنون کار ساخت‌وساز دو پروژه مشارکتی ترمه و حریر پیشرفت فیزیکی مناسبی دارد و در کنار آن‌ها و هم‌زمان با بازگشایی چهارراه شهید کاشانی، قرار است کلنگ اولین پروژه سرمایه‌گذاری بافت فرسوده عامل هم با نام سوسن به زمین بخورد. پروژه‌ای که با مصوبه و تأیید شورای شهر مشهد و تلاش‌های سازمان اقتصادی شهرداری وارد فرایند اجرا شد و تعاونی دانشگاه پیام نور می‌خواهد این پروژه را پیش ببرد.

وی با اشاره به ایجاد شرایط مساعد برای حضور سرمایه‌گذاران در بافت فرسوده عامل برای اجرای انواع پروژه‌ها تأکید کرد: با توجه به اتفاقات و گشایش‌هایی که در دو سال اخیر در بافت فرسوده عامل رخ داده است، شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم شده و تا امروز فراخوان‌های زیادی برای پروژه‌های متعدد مشارکتی و سرمایه‌گذاری در این بافت منتشر شده است و ما هم آماده مذاکره با همه سرمایه‌گذاران هستیم. این پروژه‌ها باید به دست مردم و بخش خصوصی فعال شود تا شاهد تحول در بافت فرسوده عامل باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->